heart_brain.jpg

Pomagam osobom dorosłym, które:

• Doświadczają objawów lękowych, ataków paniki lub myśli/ czynności natrętnych;
  • Mają obniżony nastrój (depresja, stany depresyjne, smutek);
  • Często doświadczają gniewu (nie kontrolują go, są agresywne fizycznie lub stosują przemoc emocjonalną), irytacji lub stałego, nieprzemijającego niezadowolenia;
  • Wchodzą w powtarzające się konflikty z bliskimi;
  • Obserwują kłopoty w bliskich relacjach;
  • Mają kłopoty w małżeństwie lub z dziećmi;
  • Czują, że „nie mogą rozwinąć skrzydeł”, że ich życie utknęło w martwym punkcie lub żyją poniżej swoich możliwości;
  • Zmagają się z niską lub nieadekwatną samooceną, nadmiernie się martwią, nie lubią samych siebie;
  • Nie czują satysfakcji w życiu (utrata lub brak zdolności przeżywania przyjemności);
  • Czują się ciągle zmęczone, zestresowane, nie mogą się zrelaksować;
  • Mają zaburzony wzorzec odżywiania się: jedzą za mało lub za dużo;
  • Źle śpią;
  • Mają różne objawy cielesne, które nie mogą zostać zaklasyfikowane do konkretnej jednostki chorobowej, np. bóle głowy, kołatania serca, nerwobóle, bole pleców, itd., w których nie znaleziono przyczyn natury somatycznej;
  • Doświadczają kłopotów natury seksualnej o podłożu psychologicznym;
  • Są w sytuacji kryzysowej (przeżywają żałobę, doświadczają utraty ważnej osoby/ wartości lub odnoszą niespodziewany sukces, z którym nie mogą sobie poradzić);
  • Chorują psychicznie: m. in. z chorymi na schizofrenię, CHAD;
  • Mają w rodzinie osoby dotknięte chorobami psychicznymi;
  • Nie potrafią określić „co im jest”, „czego chcą”, ale wiedzą, że „coś jest nie tak”.

Stosowana teoria

podejście psychodynamiczne

Spośród wielu teorii psychologicznych odnoszących się do rozmienia zaburzeń psychicznych oraz sposobów udzielania pomocy psychologicznej najbardziej przekonuje mnie teoria psychodynamiczna. Podejście psychodynamiczne jest jednym z głównych modeli obowiązujących we współczesnej psychoterapii. Podstawowym założeniem tego podejścia jest przekonanie o istnieniu świadomych i nieświadomych wewnętrznych sił rządzących osobowością. Sprzeczne wewnętrzne dążenia oraz konflikty pomiędzy różnymi strukturami osobowości mogą prowadzić do powstawania objawów psychologicznych. Szczególnie inspirującym podejściem w ramach teorii psychodynamicznej jest intensywna krótkoterminowa psychoterapia dynamiczna (ISTDP). Więcej o tym podejściu piszę w zakładce ISTDP.